Pearls in Baroque brengt serie Grandeur de Baroque in Het Concertgebouw

Pearls in Baroque brengt serie Grandeur de Baroque in Het Concertgebouw

Parels in barok  staat onder leiding van klaveciniste Noriko Amano. Zij presenteert in het seizoen 2024-2025 onder de titel  Grandeur de Barok  een serie van drie concerten in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw te Amsterdam. Het eerstkomende concert is op zondag 8 december 2024.

Pearls in Barok  staat voor ultieme barokmuziek en potentieel visueel aantrekkelijk, authentieke uitvoeringen van hoogtepunten uit het barokrepertoire door topmusici, vervolmaakt met barokdans en prachtige kostuums. In  Pearls in Barok  soleren de vermaarde barokviolisten Ryo Terakado en Sayuri Yamagata (Orkest van de 18e  eeuw, Nederlandse Bachvereniging).
 

De drie concerten

Zondag 8 december 2024, 14.00 uur – Kerstgalaconcert (met Champagnereceptie)

Een programma gemaakt voor de kerstnacht: Fatto per la Notte di Natale, een Concerto grosso van Corelli, een triosonate van Couperin, een vioolconcert van Vivaldi en een klavecimbelconcert van Goldberg.
Bij de naam Goldberg denken we onmiddellijk aan de Goldberg-variaties van Bach. Minder bekend is dat Goldberg een van Bachs laatste leerlingen was en een eersteklas klavecinist en begenadigd componist, die helaas al op 29-jarige leeftijd overleed. Noriko Amano speelt het Klavecimbelconcert in d waarin niet alleen Goldbergs grote muzikale kwaliteiten te horen zijn maar ook de overgang naar de latere stijl van Mozart.

Programma
Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756) – Klavecimbelconcert nr. 2 in d-klein
Arcangelo Corelli (1653-1713) – Kerstconcert, Concerto grosso in g, op. 6, nr. 8 'Fatto per la notte di Natale'
François Couperin (1668-1733) – Le Parnasse van L'Apothéose de Corelli
Antonio Vivaldi (1678-1741) – Vioolconcert nr. 11 in D-groot (op. 8, RV 210)
Dit concert heeft een pauze.

Na het einde van het concert is er een exclusieve receptie in de Felix de Nobel foyer, waar je onder het genot van een glas champagne en lekkere hapjes kennis kunt maken met de muziek.
Meer informatie en kaarten


Zondag 16 maart 2025, 14.00 uur – Joseph en Michael Haydn

Joseph Haydn (1732–1809) schreef vier vioolconcerten, waarvan er slechts drie bewaard zijn gebleven. Een daarvan is het Vioolconcert nr. 4 in G-groot. De stijl is vergelijkbaar met bijvoorbeeld zijn Celloconcert in C-groot. De orkestrale partituur is alleen voor strijkers.

Michael Haydn (1737–1806) was een van de meestbegaafde componisten van kerkmuziek aan het eind van de 18e eeuw. Hij was de jongste broer van Joseph Haydn en een goede vriend van Wolfgang Amadeus Mozart (1756 –1791). Michael Haydns Requiem uit 1771 was van invloed op Mozarts eigen beroemde Requiem uit 1791. Het Concert voor klavecimbel en altviool is een vroeg werk dat werd gecomponeerd rond 1760. De combinatie van klavecimbel en altviool komt zelden voor in de barokmuziek, maar de instrumenten passen verrassend goed bij elkaar. 

Programma
Michael Haydn (1737-1806) – Concert voor klavecimbel en altviool in C-groot
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Orkestsuite nr. 2 in b-klein (BWV 1067)
Joseph Haydn (1732-1809) – Vioolconcert nr. 4 in G-groot, Hob. VIIa: 4
Dit concert heeft een pauze.
Meer informatie en kaarten

 
Zaterdag 7 juni 2025, 20.15 uur – The French Connection van Purcell

Purcell was een populair componist van welkomstliederen voor vorstelijke gasten. Hij componeerde het anthem I was Glad ter gelegenheid van de troonsbestijging van Willem en Mary in 1689 en bespeelde het orgel tijdens hun kroning. Zijn werk vertoont een interessante versmelting van de oude Elizabethaanse koortraditie met Franse en Italiaanse invloeden. Typisch Frans zijn de dansante, elegante vormen in zijn muziek. Daaruit blijkt de verreikende invloed van Lully, hofcomponist van Lodewijk XIV.

Programma
Henry Purcell (1659-1695) – Zevende sonate in C (uit Ten Sonata's in Four Parts, Z 802-811)
François Couperin (1668-1733) – L'Apothéose de Lully
Jean-Henry d'Anglebert (1628/1635-1691) – Passacaille d'Armide (transcriptie van Lully)
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Quatrième concert (uit 'Pièces de clavecin en concert')
Dit concert heeft een pauze.
Klik hier voor meer informatie en kaarten

Concertagenda Concertgebouw Amsterdam