Olivier Patey soleert in Mozarts Klarinetconcert met Concertgebouworkest o.l.v. Klaus Mäkela
Op 7, 8 en 9 februari 2024 speelt het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Klaus Mäkelä onder meer Mozarts Klarinetconcert, KV 622. De solopartij wordt vertolkt door Olivier Patey, soloklarinettist in het orkest. Er zijn nog laatste kaarten.
Klaus Mäkelä dirigeert op 7 en 8 februari ook Mozarts Maurerische Trauermusik, KV 477 en het Adagio uit Mahlers Tiende symfonie in de bewerking uit 1924 van Willem Mengelberg. Verder beleven twee werken hun Nederlandse première, namelijk Thomas Larchers Tweede symfonie, ‘Kenotaph’ (op alle data) en Latest van Betsy Jolas (alleen op 9 februari).
Diverse stijlperiodes
Dirigent Klaus Mäkelä gidst op 7 en 8 februari het Concertgebouworkest door diverse stijlperiodes, met muziek van de Oostenrijkers Mozart, Mahler en Larcher. Wolfgang Amadeus Mozarts Klarinetconcert verlangt van de solist het uiterste qua zuiverheid, timing en expressie. En dat zijn precies de troefkaarten van soloklarinettist Olivier Patey. Van Mozart klinkt ook Maurerische Trauermusik: sobere, maar indringende muziek waarmee hij twee overleden ´broeders´ uit de vrijmetselaarsloge eerde.Op 9 februari verbindt Mäkelä Mozarts Klarinetconcert aan een nieuw werk van Betsy Jolas en de Tweede symfonie van de Oostenrijker Thomas Larcher. Het orkest verheugt zich op Latest van Betsy Jolas; de 96-jarige Frans-Amerikaanse componiste schreef nooit eerder voor het Concertgebouworkest.
Bijzondere versies
Olivier Patey speelt Mozarts Klarinetconcert in de originele versie voor bassetklarinet, een instrument dat lager kan klinken dan de gangbare klarinet in Bes, maar dat sinds Mozarts tijd in onbruik is geraakt. Vrijwel altijd wordt het concert uitgevoerd in de bewerking voor de gangbare bes-klarinet, waarin sommige noten een octaaf hoger klinken dan bedoeld.Het Adagio uit de Tiende symfonie van Gustav Mahler wordt gespeeld in de voltooiing uit 1924 van Willem Mengelberg, toenmalig chef-dirigent van het Concertgebouworkest. Deze versie ontstond op aandringen van Alma Mahler, maar werd na de première (in datzelfde jaar) niet meer uitgevoerd, tot Jaap van Zweden haar in 2019 en 2020 tot klinken bracht met meerdere orkesten, waaronder het Concertgebouworkest.
Meer informatie
Na afloop van het concert op vrijdag 9 februari vindt een Meet the Artists plaats in de Spiegelzaal. Dominik Winterling, directievoorzitter van het Concertgebouworkest, spreekt met dirigent Klaus Mäkelä, soloklarinettist Olivier Patey en componist Thomas Larcher.Ga voor meer informatie en het bestellen van kaarten naar de Agenda op de site van het Koninklijk Concertgebouworkest. Wees er snel bij want er zijn nog laatste kaarten.
