Klassieke concerten in Amare en de Nieuwe Kerk in oktober

Klassieke concerten in Amare en de Nieuwe Kerk in oktober

In oktober 2024 ontvangt Amare in Den Haag vele topmusici, zoals Ronald Brautigam, Fazil Say en het Zehetmair Quartett. In de concertzaal, het danstheater, maar ook in de Nieuwe Kerk biedt Amare een uitgebreide programmering.
 

Hoogtepunten uit het aanbod in oktober 2024

Concerten Ronald Brautigam
Met Residentie Orkest: Vrijdag 4 oktober, 20:15 – 22:15 uur, Concertzaal Amare den Haag
Met Chritsian Poltéra: Zondag 20 oktober, 14:30 uur, Nieuwe Kerk Den Haag

 
Ronald Brautigam wordt in oktober 70 jaar! De meesterpianist speelt met het Residentie Orkest Beethovens Derde pianoconcert in de Concertzaal. Hierin gaan piano en orkest een spannende dialoog aan, waarin ze elkaar uitdagen, ondersteunen en aanvullen. En de avond brengt nog meer expressie met de geweldige Zevende symfonie van de vergeten componist Emilie Mayer. Een echte ontdekking! Later speelt Ronald Brautigam in de Nieuwe Kerk met cellist Chritsian Poltéra. “Poltéra en Brautigam tonen zich beiden als levendige verhalenvertellers,” schrijft The Strad. Met het hoogromantische programma dat ze presenteren (werken van Beethoven, Schumann en Brahms) belooft dit een avond te worden om nooit te vergeten.
 
Orgel Anders: Volumina!
Ensemble Klang en Geerten van de Wetering
Woensdag 16 oktober, 20:15 uur, Nieuwe Kerk Den Haag
 
Een uitgebreide en boeiende orgelprogrammering mag vanaf dit seizoen niet ontbreken: na een grondige restauratie klinkt (en oogt) het historisch Duyschot/Witte-orgel als nooit tevoren! Deze serie, samengesteld met de Haagse organist Geerten van de Wetering, levert het bewijs. Dit is het tweede programma in de reeks Orgel Anders. Na een zeldzame uitvoering van het overdonderende Volumina van Ligeti zijn vier Nederlandse componisten van de partij, waaronder een wereldpremière van Rozalie Hirs. Rick van Veldhuizen maakt gretig gebruik van het pijporgel in zijn – op Bruckner gebaseerde – Nulls & Voids. Niet te missen voor alle orgelliefhebbers en Klang fans!
 
An Old Hall Ladymass
Trio Mediaeval, Catalina Vicens
Dinsdag 22 oktober, 20:15 uur, Nieuwe Kerk Den Haag
 
Het prachtig gedecoreerde 15e-eeuwse koorboek, bekend als het Old Hall-manuscript, werd ongeveer 400 jaar lang verloren gewaand. Totdat het aan het einde van de 19e eeuw opdook in een katholiek seminarie. Het was de grootste nog bestaande verzameling middeleeuwse motetten en misdelen en werd meteen de meest gevierde bron van Engelse muziek uit die periode. De Old Hall-manuscript is in eerste instantie door één enkele schrijver opgetekend, die als doel had om ervoor te zorgen dat de muziek van zijn medezangers niet vergeten werd. Velen van hen zijn alleen bekend uit dit manuscript, en in dit programma vinden ze na ruim een ​​half millennium stilte hun stem terug. Wees er getuige van, dinsdag 22 oktober in de Nieuwe Kerk door het vermaarde Trio Mediaeval.
 
Say Bach, Say Schubert
Fazil Say
Vrijdag 25 oktober, 20:15 uur Concertzaal Amare Den Haag
 
Al jarenlang maakt de Turkse pianist en componist Fazıl Say wereldwijd furore en nu waagt hij zich aan een van de grootste monumenten uit de klaviermuziek: de Goldbergvariaties van Bach. Say combineert de dertig variaties met de geliefde 21e sonate van Schubert. Als Fazıl Say speelt, lijkt het alsof hij de muziek ter plekke bedenkt, alsof hij improviseert. Daardoor klinken ook de beroemde meesterwerken van Bach en Schubert als nieuw.
 
Intieme stemmen
Zehetmair Quartettt
Dinsdag 29 oktober, 20:15 uur, Nieuwe Kerk Den Haag
 
“Een uitvoering door het Zehetmair Quartet bijwonen is het muzikale equivalent van een koorddanser bezig zien zonder vangnet,” schrijft The Guardian. Deze uitspraak tekent de intensiteit waarmee het kwartet te werk gaat. Weinig componisten hebben Beethovens schaduw zo sterk gevoeld als Brahms. Het strijkkwartet was voor hem heilig en voor hij zijn eerste publiceerde, verbrandde hij er twintig. Dit opus 51 nr. 1 kent dezelfde toonsoort, c-klein, als Brahms’ Eerste symfonie – nog zo’n moeizame bevalling. Net als Beethoven schreef Sibelius betekenisvolle woorden in de partituur van zijn strijkkwartet. Wat fluisterden de Voces Intimae in zijn hoofd hem toe? Voor Anton Webern waren vijf minuten voldoende om in Sechs Bagatellen zijn intieme gedachten te delen.
 
De Donder Dagen: Dark Familiar
Ralph van Raat, Maarten van Veen, Heather Pinkham & Kamelia Miladinova
Donderdag 31 oktober, 20:15 uur, Nieuwe Kerk Den Haag
 
In het tweede Donder Dagen-concert pakt Amare groots uit met een pianorecital in de categorie XXL – vier pianisten en twee piano’s die carte blanche krijgen. Sterker nog, het gaat om uitsluitend Nederlands repertoire, een programma dat de veelzijdigheid van hedendaagse Nederlandse pianomuziek viert. Beginnend met een wereldpremière van Robin de Raaff. Naast het nieuwe werk van De Raaff klinken “signature” werken van Jan Vriend en Patrick van Deurzen: eigen, uitgesproken, verhalend. Dat geldt ook voor Dark Familiar, het magnum opus van Vanessa Lann - een soort ode maar ook reflectie op een solowerk van Brahms - in opdracht van het Doelenensemble geschreven.
 
Ga voor het complete programma klassieke muziek en opera naar de agenda op de site van Amare.