Win kaarten voor het Zwanenmeer door Het Nationale Ballet

Het Zwanenmeer wordt vaak het ‘ballet der balletten’ genoemd, waarbij de versie van Rudi van Dantzig uitblinkt in emotionele zeggingskracht. Op de prachtige muziek van Tsjaikosvski is dit Zwanenmeer een ballet dat je toch minstens eenmaal in je leven gezien moet hebben.

De kaartverkoop gaat ontzettend hard, maar wij hebben 2 kaarten gekregen voor de voorstelling op 23 mei, om onze luisteraars blij mee te maken! Doe mee aan de prijsvraag onderaan de pagina en maak kans!


Mijlpaal in de Nederlandse dansgeschiedenis

Dit ontroerende romantische sprookje veroorzaakte ruim 100 jaar geleden al rillingen. Het Zwanenmeer van Van Dantzig weet net als Tsjaikovski’s beroemde gelijknamige balletmuziek nog steeds een gevoelige snaar bij nieuwe generaties toeschouwers te raken. De eerste en tot nu toe enige Nederlandse productie van het ‘ballet der balletten’ werd door vrijwel alle kranten niet alleen als een mijlpaal in de Nederlandse dansgeschiedenis bestempeld, maar verdient – aldus de recensenten – ook verreweg de voorkeur boven veel buitenlandse interpretaties van Het Zwanenmeer. Van Dantzig deed voor decor en, kostuum een beroep op multitalent - en vriend en jarenlange partner - Toer van Schayk. Hij tekende voor de imponerende decors en kostuums, waarmee hij de ‘gouden’ schilderijen van de zeventiende-eeuwse Hollandse Meesters als het ware tot leven wekt.

Tsjaikovski

Van Dantzig liet zich voor zijn Zwanenmeer (1988) in belangrijke mate inspireren door de muziek van Tsjaikovski én door diens brieven en dagboeken. De choreograaf interpreteerde het grondgegeven van het ballet – de jongen die geacht wordt zich een bruid te verwerven en daarin faalt – als een directe afspiegeling van het leven van de componist, die, zo wordt inmiddels algemeen aangenomen, homoseksueel was.

Siegfried, Odette en Odile

De mannelijke hoofdfiguur, prins Siegfried, heeft in Van Dantzigs versie van Het Zwanenmeer dan ook meer inhoud en diepgang gekregen. De Witte Zwaan, Odette, is niet langer een tot zwaan omgetoverde vrouw die uit de handen van een tovenaar moet worden gered, maar een symbool van de puurheid en oprechtheid van Siegfrieds idealen. Door zich over te geven aan de materiële en sensuele verleidingen van het leven – gesymboliseerd door De Zwarte Zwaan, Odile – verloochent Siegfried deze idealen.

Emotionele zeggingskracht

Het Zwanenmeer (1895) vormt met The Sleeping Beauty en De Notenkraker de grote drie van het Russische negentiende-eeuwse ballet. Componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en choreograaf Marius Petipa tilden hiermee zowel de balletmuziek als de danskunst naar het hoogste niveau. In zijn choreografie heeft Van Dantzig de overgeleverde delen van het oorspronkelijke ballet van Marius Petipa en Lev Ivanov uit 1895 gerespecteerd. De tweede akte is vrijwel ongewijzigd en ook andere, beroemde scenes zijn gehandhaafd, zoals de spectaculaire Zwarte Zwaan-pas de deux met de 32 fouettés. In de nieuw gechoreografeerde delen ligt de nadruk op een menselijke, doorleefde interpretatie waardoor deze versie zo uitblinkt in emotionele zeggingskracht.

Kijk voor meer informatie en kaarten op de website van Nationale Opera & Ballet.