classicnl

Win het album van de Week: Thomas Zehetmair - Sei Solo

Thomas Zehetmair, een van de grote violisten van onze tijd, nam opnieuw de solowerken voor viool van Johann Sebastian Bach op, de top van het vioolrepertoire.  Het is een van de meest interessante uitvoeringen van de afgelopen jaren. Zehetmair speelt de muziek op een levendige en intelligente manier, diep doordrenkt van muzikaliteit en tegelijkertijd vernieuwend.


Doe mee met de prijsvraag en maak kans op een exemplaar!

 

Nieuwe opname op oude instrumenten 

Toen de Oostenrijker Thomas Zehetmair begin twintig was speelde hij in het oude muziekensemble Concentus Musicus van Nikolaus Harnoncourt. Samen met de dirigent bereidde hij zich voor op zijn eerste opname van de vioolsonates en partita’s van Johann Sebastian Bach. Toen speelde hij op een moderne viool, maar voor deze nieuwe opname gebruikte hij twee historische instrumenten: een viool van een onbekende Tiroler meesterbouwer uit 1685 voor de partita's, en voor de sonates zijn eigen Eberle viool uit 1750. Wonderlijk genoeg violen uit zijn geboortejaar 1685 en het jaar waarin hij overleed 1750. Zehetmair gebruikte ook twee verschillende strijkstokken. Een korte voor de virtuoze stukken en een lange voor de delen met een groter melodisch bereik. Vanwege de vrije benadering is deze opname muzikaal gezien een van de meest interessante uitvoeringen van de afgelopen jaren.
 

Alle ervaring komt samen in terugkeer naar Bach 

Zehetmair is een buitengewone en leergierige violist. Op zestienjarige leeftijd maakte hij zijn debuut op het Salzburg Festival en een jaar later begon hij met het maken van opnames. Hij speelt niet alleen de grote concerten, maar besteedt ook aandacht aan kamermuziek en modern repertoire, en vond ook een extra roeping als dirigent. Al deze ervaring komt samen in zijn terugkeer naar de meesterlijke sonates en partita’s van Bach. Hoewel Zehetmair nu op historische instrumenten speelt, is zijn aanpak niet antiquarisch. Oude instrumenten zijn voor hem een middel om een moderne gevoeligheid mee uit te drukken. Zehetmairs opnames zijn bovendien nog boeiender dankzij de prachtige akoestiek van de Propstei St. Gerold in Tirol, de kleine kerk waar het album werd opgenomen.